راهنمای خرید پلاتر

پلاتر hp500ps

راهنمای خرید پلاتر

راهنمای خرید پلاتر: در صنعت چاپ، دستگاه های متعددی وجود دارند که هر کدام، قابلیت های خاصی دارند. پلاتر هم یکی از این دستگاه ها است که با توجه به قابلیتی که دارد، می تواند عکس هایی که در متراژ بالا هستند را چاپ کند. با کمک دستگاه پلاتر، ترسیم های بزرگ، به تصویر کشیده می شوند. از آن جایی که قابلیت رسام خط، دایره و دیگر اشکال را دارد، در ترسیم های معماری نیز، بسیار پرکاربرد است. از پلاترها برای چاپ نقشه و نمودار هم استفاده می شود.

از پلاتر استفاده کنیم یا پرینتر؟

پاسخ به این سوال واضح است. پلاتر برای چاپ برگه هایی است که ابعاد بسیار بالاتری نسبت به خروجی دستگاه پرینتر دارد. در دستگاه های پرینتر، نهایت می توان تا سایز A3 را چاپ کرد. در صورتی که در پلاتر، خروجی کار، بسیار بزرگتر است. پلاترها برای ترسیم متن مناسب نیستند اما برای نقشه کشی و سایر موارد ترسیمی، مناسب اند. در حالی که پرینترها برای تهیه متن، بسیار کاربردی اند. عرض چاپ در پلاتر از ۹۰ تا ۱۶۰ سانتی متر قابل تغییر است.

انواع پلاتر

پیش از خرید پلاتر، باید با انواع پلاتر موجود در بازار آشنا شویم تا خریدی متناسب با نیازهای خود داشته باشیم. پلاترها در انواع پلاتر لیزری و پلاتر جوهرافشان تولید شده اند. پلاتر لیزری، همانند پرینترهای لیزری، از چند بخش مشابه، همچون درام، تونر، دولوپر و … تشکیل شده است. پلاترهای جوهر افشان، از محفظه ای به نام کارتریج که در آن جوهر ریخته می شود و یک بخش به نام هد تشکیل شده اند.

پلاتر لیزری

پلاتر لیزری در ایران معمولا تک رنگ هستند. این پلاترها همچون یک دستگاه کپی عمل می کنند و تنها فرق آن ها این است که خروجی کار، در ابعاد بزرگتری ارائه می شود. پلاترهای لیزری سرعت بالایی دارند و فقط برای تهیه نقشه و متون در ابعاد بزرگ مناسب اند. سرعت بالای چاپ پلاترهای لیزری قابل توجه است اما کیفیت پایین تری نسبت به چاپ پلاتر جوهرافشان دارد.

پلاتر جوهر افشان

پلاترهای جوهر افشان که حداقل از چهار رنگ آبی، قرمز، زرد، مشکی در آن ها استفاده می شود، برای چاپ های رنگی، مناسب اند. رنگ هایی که بر روی کاغذ پلاتر چاپ می شود، کیفیت بالایی دارند. با این که سرعت پلاترهای جوهرافشان کمتر است اما نسبت به پلاترهای لیزری، تنوع بیشتری در چاپ دارند و خروجی کار، بسیار با کیفیت تر است. پلاترهای جوهرافشان معروف، توسط شرکت های اچ پی، کنون و اپسون تولید می شوند.

انتخاب درست در خرید پلاتر

راهنمای خرید پلاتر: برای پاسخ به این سوال باید کاری که از دستگاه انتظار دارید را مد نظر قرار دهیم. به چه منظور می خواهید خرید پلاتر را انجام دهید؟ کاربری دستگاه های پلاتر متفاوت است. مثلا اگر قصد دارید از چاپ سابلیمیشن استفاده کنید، باید دستگاهی که با جوهرهای سابلیمشن سازگار هستند را تهیه کنید تا روی پارچه و سرامیک، تصاویر مورد نظرتان را چاپ کنید. بهترین مدل های پلاتر برای چاپ سابلیمیشن، پلاترهای اپسون هستند که در سری T و F به فروش می رسند.

راهنمای خرید پلاتر مخصوص دفاتر فنی

اگر پلاتر را به منظور مصرف در مراکز چاپ و دفاتر فنی می خواهید تهیه کنید هزینه نهایی چاپ را اولویت قرار دهید. هزینه تمام شده چاپ باید کمترین قیمت باشند. پلاترهای سری T اچ پی، برای دفاتر فنی و مراکز چاپ مناسب اند. این نوع پلاترها، علاوه بر چاپ نقشه، پوستر و پلان های معماری را به صورتی رنگی چاپ می کنند. کیفیت و ماندگاری چاپ نیز بسیار بالا است. از آن جایی که هزینه نهایی چاپ هم ارزان تر از دستگاه های پلاتر دیگر برای مصرف کنندگان می افتد، به نظر می رسد که خرید این نوع پلاتر، مقرون به صرفه تر باشد. البته این مورد را هم در نظر بگیرید که پلاترهای اپسون و کنون نیز، کیفیت بالایی در چاپ دارند اما به خاطر قیمت بالای هد و جوهرهایی که دارند، آن چنان مقرون به صرفه برای این نوع کاربری نیستند.

پلاتر برای آتلیه های عکاسی

راهنمای خرید پلاتر: آتلیه های عکاسی از دیگر مراکزی هستند که از پلاترها استفاده می کنند. اگر برای آتلیه خود به دنبال دستگاه پلاتر هستید، بهتر است از پلاترهای اپسون استفاده کنید. این نوع پلاترها با رزولوشن بالا، عکس را پرینت می کنند و ماندگاری رنگ هایشان، در بین تمامی برندها، حرف اول را می زند. اگر قیمت پلاترهای اپسون برایتان بالا بود، می توانید از پلاترهای کانن استفاده کنید. کیفیت چاپ این برند هم عالی است اما مشکلی که دارد، طول عمر هد دستگاه است که نسبت به اپسون کمتر است. با این حال، از پلاترهای اچ پی برای چاپ عکس های آتلیه ای، استفاده نکنید. جوهرهای اچ پی از جوهرهای DYE هستند که بعد از مدتی، در مقابل نور آفتاب، دچار رنگ پریدگی می شوند.

قیمت خرید پلاتر

قیمت دستگاه های پلاتر با توجه به کاربردی که دارند متنوع است. پیش از هر چیزی نوع کاربری خود را مشخص کنید. در هنگام خرید، به قیمت بالای یک دستگاه توجه نکنید. حتما به خدمات پس از فروش آن توجه کنید. پلاتر یک دستگاه مصرفی است و ممکن است در زمان مصرف دچار مشکلات شود، از این رو باید خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد. گاهی اوقات قطعات دستگاه های پلاتر، در برخی از برندها، در صورت خرابی پیدا نمی شود. به این مورد هم قبل از خرید حتما توجه کنید.

جهت کسب اطلاع کامل در مورد خرید پلاتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.