آشنایی با برند ریسو

ریسوگراف RZ230

آشنایی با برند ریسو

آشنایی با برند ریسو یا همان ریسوگراف برای کسانی که در حوزه چاپ و نشر دستی دستی دارند. لازم است. اما در واقع این نام به یک برند ژاپنی مربوط می شود که تولید کننده این دستگاه ها است. این اشتباه درست شبیه کلمه ریکا است. در ایران بسیاری مایع ظرفشویی را با نام ریکا می شناسند، در حالی که ریکا نام اولین شرکت تولید کننده مایع ظرفشویی است.

خلاصه اینکه ریسوگراف یک شرکت ژاپنی است و دستگاه های تکثیری که تولید می کند داپلیکیشن نام دارند. عنوانی شاید تا به حال به گوش کسی نخورده باشد. دستگاه های تولیدی ریسو از فتوکپی های لیزری و جوهر افشان اقتصادی تر هستند. آنها برای کارهایی با حجم بالا ساخته شده اند. اما تولیدات برند ریسو تنها به دستگاه کپی معطوف نیست. برای آشنایی با برند ریسو شما را با ویژگیهای آن آشنا می کنیم.

 ویژگیهای محصولات برند ریسو

شرکت ریسو کاگاکو (Riso Kagaku) در اوت ۱۹۸۶ کار خود را رسما در ژاپن آغاز نمود. دستگاه های تکثیر داپلیکیش تولیدی این شرکت با نام تجاری ریسوگراف شناخته می شوند. هدف این شرکت ساخت دستگاه های کپی با هزینه های کمتر است. در واقع ریسوگراف ها نسبت به دیگر دستگاه های فتوکپی دیجیتال هزینه های جانبی کمتری دارند. روال کار داپلیکشن ها شبیه دستگاه های کپی قدیمی اما با امکانات بیشتر است.

یکی از مواردی که ریسو را متمایز کرده است استفاده از تکنولوژی ساده اما قابل اعتماد در محصولات خود است. به عنوان مثال در دستگاه کپی ریسو از تونر و کارتریج خبری نیست. در عوض برای چاپ از مرکب استفاده می شود. هزینه استفاده از مرکب خیلی کمتر از تونر و کارتریج است. بنابراین می توان گفت ریسوگراف در مسیری است که بتواند هزینه های کمتری به کاربران خود تحمیل کند.

کیفیت چاپ نیز از ویژگی های بارز دستگاه ریسوگراف است. از آنجا که در این فرآیند از جوهر واقعی استفاده می شود، نیازی به حرارت برای انتقال تصویر بر روی کاغذ نیست. (این روند درست برعکس فتوکپی های لیزری و جوهر افشان است.) بنابراین نتیجه کار این دستگاه بسیار شبیه به دستگاه های چاپ افست است. همانطور که می دانید چاپ افست برای مقاصد حرفه ای به کار برده شده و کیفیتی بالا دارد.

برند ریسو نگاه خود را به مراکزی همچون دانشگاه ها، مدارس، ستادهای انتخاباتی و … معطوف کرده است. کار کپی در این مراکز به نسبت زیاد است. بنابراین یک دستگاه چاپ ارزان قیمت می تواند برای آنها مفید باشد. یک دستگاه کپی ساخت ریسو شاید چیزی حدود ۱۰ هزار کپی نسبت به دستگاه های چاپ لیتوگرافی به صرفه تر باشد.

آشنایی با نحوه کارکرد دستگاه چاپ ریسو

آشنایی با برند ریسو می گوید که برند ریسو تولید کننده بیش از ۹۰ درصد دستگاه های چاپ داپلیکشن در کل دنیا می باشد. دقیقا به همین علت است که همه این دستگاه ها را با نام ریسوگراف می شناسند. در واقع نام ریسو با این دستگاه ها گره خورده و به نوعی اصلی ترین محصول آن به شمار می رود. بنابراین به جاست که با روال کار آن آشنا شوید تا بدانید که چرا دستگاه تکثیر ریسوگراف به صرفه تر از دیگر دستگاه های فتوکپی است.

اساس کار دستگاه ریسوگراف شبیه دستگاه های کپی قدیمی استنسیل است. همان هایی که فصل امتحانات با سر و صدای زیاد برگه های امتحانی را کپی می گرفتند. اما این دستگاه بروز شده و آلودگی صوتی قدیم را ندارند. البته امکانات بیشتری نیز به آنها اضافه شده است. در واقع برای چاپ بر روی کاغذ از اجزایی به نام درام، مرکب و مستر استفاده می شود.

درام

درام نوعی لوله ای استوانه ای است که به هنگام شروع کار با مرکب خمیری پر می شود. سپس دور این درام مسترسازی انجام می گیرد. در واقع مستر نوعی پرده نازک است که به دور درام پیچیده می شود و مانع از نشت جوهر می گردد. هنگامی که تصویر نسخه اصلی بر روی دستگاه اسکن شد این تصویر به مستر منتقل می شود. در واقع تصویر با استفاده از منافذی بسیار کوچک بر روی مستر ایجاد انتقال داده می شود.

بعد از انتقال کامل تصویر درام شروع به چرخیدن می کند. در اثر چرخش سریع درام کاغذ به زیر مستر کشیده شده و مرکب از منافذ مذکور خارج می شود. بدین ترتیب عملیات چاپ بر روی کاغذ صورت می گیرد. البته توجه داشته باشید که بعد از اتمام کار باید کمی زمان بدهید تا جوهر روی برگه ها خشک شود. زیرا این جوهر نسبتا مایع است و ممکن است پخش شده و کار خراب شود.

کاغذ ریسو

خوبی دستگاه ریسوگراف در این است که تقریبا هر نوع کاغذ با هر جنس را ساپرت می کند. به عنوان مثال یک دستگاه فتوکپی لیزری قادر نیست عملیات چاپ را بر روی مقوا انجام دهد. اما در صورت نیاز داپلیکیشن برند ریسو این کار را به راحتی هر چه تمام تر برای شما انجام می دهد. شک نکنید که از نتیجه کار نیز راضی خواهید بود.

آیا برند ریسو در کنار تکنولوژی ساده و کارآمد به سرعت نیز توجه داشته است؟
پاسخ این سوال مثبت است. در واقع یکی از بهترین ویژگی های محصولات برند ریسو سرعت بالای چاپ آنهاست. با دستگاه های فتوکپی معمولی نهایتا می توان در هر دقیقه ۷۵ تا ۸۰ برگه را کپی گرفت، اما با ریسوگراف می توانید در هر دقیقه تا ۱۵۰ برگه را نیز تکثیر کنید. از این رو کسانی که کارهای چاپی سنگین دارند و زمان برایشان اهمیت دارد ریسو را به دیگر برندها ترجیح می دهند.

مستر

شاید تنها دردسر یک دستگاه ریسو مستر سازی آن باشد. زیرا مسترها یک بار مصرف هستند و پس از آنکه یک مرتبه با آن چیزی را کپی کردید باید دور انداخته شود. زیرا تصویر بر روی آن حک شده است. اما کیفیت مطلوب چاپ و سرعت بالا مسترسازی را جبران می کند. ضمن آنکه هزینه استفاده از جوهر و مستر نسبت به تونر خیلی کمتر است.

ولی با این وصف بهتر است فقط زمانی از ریسوگراف استفاده کنید که قصد دارید حداقل ۲۰۰ برگه را کپی بگیرید. به ویژه برای کپی با تیراژ هزار صفحه قیمت تمام شده برای چاپ، توسط ریسوگراف خیلی به صرفه تر است. زیرا هزینه کل بر این تعداد تقسیم می شود. اما بهتر است بعد از این تعداد مستر سازی مجددا صورت گیرد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که ریسو از دیجیتالی کردن محصولات خود نیز غافل نشده است. زیرا بسیاری از مدل های جدید این دستگاه قابلیت اتصال به کامپیوتر را نیز دارند. بنابراین می توان آنها را به عنوان یک پرینتر نیز شناخت و اسناد مورد نظر را با سرعت و دقت بالا چاپ نمود.

آیا برند ریسو به چاپ رنگی نیز توجه کرده است؟

پاسخ این سوال نیز مثبت است. در دستگاه های کپی که توسط شرکت ریسو ساخته می شود امکان کپی و چاپ رنگی و حتی چاپ عکس نیز وجود دارد. اما بین چاپ رنگی این دستگاه و فتوکپی های لیزری و جوهر افشان تفاوت هایی وجود دارد. در فتوکپی های لیزری چهار تونر رنگی شامل چهار رنگ اصلی یعنی مشکی، آبی، زرد و قرمز وجود دارد. این رنگ ها با هم ترکیب شده و رنگ های مختلف را می سازند.

اما برای چاپ رنگی در ریسوگراف شما باید از درام و مرکب رنگی استفاده کنید. از طرفی دستگاه فقط گنجایش یک دارم را دارد. این بدان معناست که در ریسو از رنگ ها به صورت مجزا می توان استفاده نمود. یعنی هر رنگی که می خواهید باید درام اضافه ای برای آن داشته باشید. رنگ های مختلفی که برای ماشین کپی ریسوگراف وجود دارد شامل قرمز، مشکی، آبی، زرد، سبز، قهوه ای، نقره ای و طلایی است.

لازم به ذکر است که ریسوگراف بیشتر برای چاپ سیاه و سفید مناسب است. زیرا به صورت اورجینال یک درام دارد که با مرکب مشکی پر شده است. اگر کاربر بخواهد برای چاپ رنگی درام های اضافی تهیه کنید هزینه زیادی به وی تحمیل می شود. زیرا تقریبا قیمت هر دو درام با قیمت خود دستگاه برابری می کند. بنابراین توصیه می شود ریسوگراف را تنها برای تکثیر به صورت سیاه و سفید به کار ببرید. آشنایی با برند ریسو

کیفیت

نکته ی دیگری که باید دقت داشته باشید در مورد کیفیت چاپ در دستگاه های برند ریسو است. این مقوله به شدت به کیفیت مرکب و مستری که مورد استفاده قرار می دهید بستگی دارد. اگر از مواد غیر فابریک و بی کیفیت استفاده کنید شاید هزینه های خود را کاهش دید، اما در عوض نتیجه چاپی دلخواهی نیز نخواهید داشت. در این حالت ممکن است به اشتباه مشکل را از سمت دستگاه ببینید.

اما در حقیقت کیفیت چاپ در دستگاه های برند ریسو بالاست. آنها برای چاپی با رزولوشن حداقل ۶۰۰ دی پی آی طراحی شده اند. پس با استفاده از جوهر و دیگر اقلام مورد نیاز به صورت فابریک چاپی گویا، واضح و درجه یک را برای خود تضمین کنید.

آیا ریسو تنها دستگاه تکثیر ریسوگراف تولید می کند؟

بر خلاف سوالات گذشته پاسخ این سوال منفی است. برند ریسو تنها در زمینه تولید دستگاه داپلیکیشن فعالیت ندارد. این شرکت به منظور رفاه حال کاربران داپلیکیشن و نیز برای افزایش هر چه بیشتر کیفیت چاپ آنها، لوازم جانبی مربوط به این دستگاه کپی را نیز تولید می کند. این لوازم جانبی شامل درام های رنگی، سیاه و سفید و مرکب می باشد.

درام های اورجینال برند ریسو کاملا با دستگاه های ریسوگراف همخوانی داشته و باعث افزایش کارایی دستگاه می شود. بی شک اگر برای دستگاه های چاپ داپلیکشنی که توسط این شرکت ساخته شده از مرکب های ریسو استفاده کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. زیرا این مرکب ها و درام ها کاملا منطبق با ویژگی های دستگاه ریسو گراف ساخته شده است.

یکی دیگر از محصولاتی که توسط برند ریسو به بازار عرضه می گردد رول های مستر است. همانطور که گفته شد مستر یک توری نازک است که به دور درام پیچیده می شود. این توری بعد از هر عملیات چاپ باید عوض شود. زیرا نقش کپی بر روی آن مانده و برای یک نمونه دیگر تداخل ایجاد می شود. به همین جهت شرکت ریسو کاگاکو رول های مستر را نیز با تعداد بالا تولید می کند تا در این مورد نیز کاربران به مشکل برنخورند.

خرید دستگاه چاپ ریسو

دستگاه چاپ داپلیکیشن، محصول برند ریسو، همچون تمامی دستگاه های چاپ دیگر در ایران به صورت استوک و بعضا آکبند یافت می شود. خرید یک دستگاه استوک دقت بیشتری نسبت به آکبند نیاز دارد. زیرا باید کیفیت و درجه بندی آن کاملا مشخص بوده و قیمت بر اساس کارکرد دستگاه تعیین شده باشد. همچنین باید پرسنل فروشگاه به تمام ویژگی های دستگاه تسلط کامل داشته باشند تا بتوانند به خوبی خریدار را راهنمایی کنند.

اگر حجم کاری بالایی دارید و می خواهید یک دستگاه تکثیر از برند ریسو را خریداری کنید می توانید با خیالی مطمئن فروشگاه کپی ایران را انتخاب کنید. این فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک است و فروش تمامی محصولات آن بر مبنای انصاف و صداقت کامل است. محصولات عرضه شده در این فروشگاه از تنوع بالایی برخوردار بوده و به خوبی سلیقه مشتری را تامین می کند. تنها با یک تلفن می توانید سفارش خود را در کپی ایران ثبت کنید.

جهت آشنایی و کسب اطلاعات در مورد برند ریسو لطفا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.