بلید و داکتر بلید فتوکپی

بلید و داکتر بلید فتوکپی

بلید و داکتر بلید فتوکپی

بلید و داکتر بلید فتوکپی ها قطعاتی ضروری در دستگاه های چاپگر لیزری هستند. که به لحاظ عملکردی و ظاهری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. این دو قطعه ساختار نسبتا ساده ای دارند و کم تر دچار خرابی می شوند. اما اگر به هر دلیلی دچار آسیب شوند، معمولا راهی برای تعمیر آن ها وجود نداشته و باید مستقیما تعویض شوند.

وظیفه بلید و داکتر بلید چیست؟

همان طور که احتمالا می دانید، در چاپگر های لیزری، تونر به وسیله مگنت رولر روی قطعه ای غلتک مانند با نام درام پخش می شود. و در نهایت درام تونر ها را به کاغذ منتقل می کند. ذرات تونر پس از هر بار چاپ باید از روی درام و مگنت رولر پاک شوند. تا در سری بعدی چاپ اثری از خطوط و لکه های اضافی روی کاغذ ایجاد نشود.

بلید و داکتر بلید فتوکپی در اصل وظیفه زدودن تونر های باقی مانده را برعهده دارند. بلید و داکتر بلید هر دو قطعه ای فلزی هستند. که تیغه ای نازک از جنس لاستیک دارند. البته تیغه لاستیکی داکتر بلید کمی نازک تر از بلید می باشد.

اما تفاوت کلیدی این دو قطعه در چیز دیگری است. در اصل بلید مخصوص زدودن تونر اضافی از روی درام می باشد. در حالی که داکتر بلید برای زدودن مگنت رولر مورد استفاده قرار می گیرد. این تونر های اضافی به مخزنی واقع بر روی کارتریج منتقل می شوند. (به یاد داشته باشید که این مخزن باید هر از چند گاهی تخلیه شود.) علاوه بر موارد ذکر شده، لازم به ذکر است که داکتر بلید قطعه ای است که غالبا در پرینتر های لیزری مشاهده می شود. و کم تر فتوکپی دارای این قطعه می باشد.

نشانه های خرابی

هر کدام از قطعات دستگاه های چاپگر هنگام خرابی علائم خاصی از خود نشان می دهند. که در صورت بروز این علائم باید به سرعت اقدام به تعمیر یا تعویض قطعه مربوطه نمود تا از آسیب سایر قسمت ها جلوگیری شود. البته گاهی خرابی قطعات گوناگون ممکن است نشانه های یکسانی داشته باشند. در این حالت باید با توجه به اولویت حساسیت قطعات اقدام به بررسی آن ها نمود.

بلید و داکتر بلید نیز هنگام خرابی نشانه های به خصوصی از خود نشان می دهند. که آشنایی با آن ها برای کاربران ضروری است. خرابی بلید منجر به ظهور خطوط رنگی از بالا تا پایین صفحه می شود. در صورت خرابی کامل این قطعه کل صفحه به رنگ سیاه دیده خواهد شد. زیرا تونر ها روی درام باقی می مانند.

اما داکتر بلید که وظیفه آن پاک کردن مگنت رولر از تونر است. در صورت خرابی باعث کم رنگ یا پررنگ شدن چاپ می شود. به علاوه ممکن است مشاهده خطوط عمودی اضافه روی کاغذ نیز دال بر خرابی داکتر بلید باشد.

همان طور که گفته شد، بلید و داکتر بلید ساختار چندان پیچیده ای ندارند و به همین علت در مقایسه با سایر قطعات فتوکپی قیمت پایین تری دارند. بنابراین اگر به هر دلیلی در این قطعات خرابی و مشکلی مشاهده نمودید. می توانید با قیمتی نه چندان زیاد اقدام به خرید مجدد و تعویض آن ها نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.