دولوپر دستگاه فتوکپی

دولوپر اورجینال ریکوآفیشیو 7501

دولوپر دستگاه فتوکپی

دولوپر دستگاه فتوکپی که به آن پودر سنگین نیز اطلاق می شود، نوعی ماده مغناطیسی است. که عملیات چاپ در فتوکپی ها و چاپگر های لیزری بدون آن امکان پذیر نیست.

به پودر دولوپر و تونر در کنار هم “یونیت دولوپر” گفته می شود. انتقال تونر به درام دستگاه به کمک پودر دولوپر صورت می گیرد. بنابراین در صورت عدم وجود این یونیت، انتقال تونر به درام انجام نخواهد شد. در ادامه قصد داریم به صورت تخصصی تر با این بخش از فتوکپی آشنا شویم.

عملکرد دولوپر دستگاه فتوکپی

در زیر مخزن یا قیف تونر یک استوانه فلزی وجود دارد که دارای خاصیت مغناطیسی است. از سویی پودر سنگین نیز خاصیت مغناطیسی با بار مثبت دارد. این امر باعث می شود که ذرات پودر سنگین جذب استوانه شوند و در تمام سطح آن پخش گردند. هنگامی که عمل چاپ آغاز می شود، قیف حاوی تونر باز شده و ذرات تونر که بار مغناطیسی منفی دارند، جذب دولوپر موجود بر روی استوانه می شوند. در مرحله بعدی، دولوپر تونر را به سطح درام می ساید و در نتیجه تونر به درام منتقل می شود.

در این جا ممکن است سوال پیش آید که تونر چگونه در طرح های خاصی روی درام و پس از آن روی کاغذ می نشیند و متون و تصاویر مورد نظر ما را پدید می آورد؟ به بیان دیگر درام از کجا می فهمد که تونر را تحت چه اشکالی جذب نماید؟

پاسخ این است که لیزر دستگاه پس از خواندن تصویر داده شده از سوی رایانه، طبق همان تصویر خوانده شده به درام می تابد. درام تنها می تواند در نقاطی تونر را جذب کند که لیزر به آن ها تابیده شده. بنابراین درام، تونر را طبق کارکتر ها و اشکال خاصی جذب می نماید.

نگهداری و تعویض

دیولوپر فتوکپی، طی فرایند چاپ مصرف نمی شود. اما بعد از مدتی استفاده از دستگاه، خاصیت مغناطیسی و در نتیجه توانایی جذب تونر را از دست می دهد. بنابراین لازم است که تعویض گردد. اما اقداماتی وجود دارند که می توانند طول عمر این پودر را افزایش دهند.

جهت افزایش طول عمر پودر سنگین، به یاد داشته باشید که باید آن را همچون تونر، از حرارت بالا و رطوبت حفظ نمایید. زیرا هر دوی این پودر ها در معرض رطوبت و گرما به هم می چسبند و موجب اختلال در کیفیت چاپ می شوند.

زمان تعویض دولوپر معمولا از سوی خود دستگاه با نمایش یک پیغام به کاربر اعلام می شود. پس از مشاهده این پیغام باید بدون تعلل، اقدام به تعویض این بخش نمود. زیرا عدم تعویض به موقع، علاوه بر افت شدید کیفیت خروجی، سبب افزایش چشمگیر مصرف تونر دستگاه می شود. در ضمن عدم تعویض به موقع ممکن است منجر به ریزش پودر تونر نیز گردد.

کیفیت پودر دولوپر، از جمله عوامل موثر در چاپ دقیق و بدون خط و خش است. بدین ترتیب سعی کنید حتما پودر مرغوبی برای دستگاه فتوکپی خریداری نمایید.

این نکته نیز شایان ذکر است که گاها پس از تعویض پودر سنگین، پیام تعویض همچنان در دستگاه نمایش داده می شود. در این مواقع لازم است که کنتور دولوپر دستگاه را یک بار ریست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.