نگهداری دستگاه کپی

فتوکپی رنگی

نگهداری دستگاه کپی

نگهداری دستگاه کپی امری مهم است که همه کاربران این محصول باید جهت افزایش طول عمر و بهره وری این دستگاه نسبت به یادگیری آن تبادر ورزند. دستگاه های دیجیتال و گران قیمتی همچون دستگاه فتوکپی، معمولا به مراقبت بالایی نیاز دارند. بنابراین برای آن که بتوانید تا سال ها از دستگاه خود استفاده کنید و همانند روز اول نسبت به کارایی آن رضایت داشته باشید، باید هنگام استفاده از دستگاه نکاتی را رعایت کنید که در ادامه قصد داریم مهم ترین آن ها را بیان کنیم.

معمولا افراد برای خرید دستگاهی پر کاربرد و ارزان قیمت مدت ها به تحقیق و بررسی می پردازند. اما اغلب به فکر نگهداری پس از خرید آن نیستند. غافل از اینکه همین عدم توجه به شرایط نگهداری محصول می تواند هزینه های جانبی زیادی را به کاربر تحمیل نماید. به یاد داشته باشید که نگهداری و مراقبت از دستگاه نه تنها شامل نحوه کار با آن می شود، بلکه نحوه تعمیر، تعویض قطعات و نظافت دستگاه را نیز در بر می گیرد.

تمیز کردن دستگاه کپی

تمیز کردن دستگاه تاثیر به سزایی در حفظ کیفیت چاپ دارد. البته تنها در صورتی که به شکل اصولی و درست صورت گیرد. اگر تمیز کردن به صورت دوره ای صورت گیرد، معمولا نیاز به استفاده از آب یا مواد پاک کننده نیست. اما گاهی ممکن است به هر دلیلی دستگاه آلوده به لکه هایی شود که با پارچه خشک پاک نمی شوند. در این موارد لازم است که به کمک یک دستمال اندکی نم دار لکه مذکور پاک شود و سپس روی آن با یک پارچه خشک و لطیف خشک شود. اگر آب خالی کمکی به زدودن لکه نکرد، می توان از پاک کننده های خنثی نیز استفاده نمود.

علاوه بر بیرون دستگاه، داخل آن نیز نیاز به پاک کردن و به خصوص گردگیری دارد. البته تمیز کردن داخل دستگاه کاری بسیار حساس است. زیرا قطعات داخلی بسیار حساس هستند و در صورت انجام غیر اصولی می تواند منجر به آسیب دیدن اعضای داخلی شود. برای تمیز کردن داخل دستگاه حتما از قبل محصول را از برق بکشید.

سرویس به موقع دستگاه

سرویس متناوب دستگاه یکی از اصلی ترین نکاتی است که برای سالم نگه داشتن دستگاه باید به آن توجه کنید. سرویس دستگاه تنها شامل تعمیر بخش های خراب نمی شود. نخستین اقدام در سرویس دوره ای دستگاه فتوکپی شامل چک کردن و عیب یابی بخش های مختلف دستگاه است. چک کردن دستگاه با آموزش های ساده ای قابل فراگیری است و کاربران می توانند بدون نیاز به متخصص این کار را انجام دهند. اما عیب یابی اغلب نیاز به تخصص دارد. زیرا خرابی بخش های گوناگون بعضا علائم یکسانی نشان می دهند. در نتیجه تشخیص این که ایراد دقیقا از چه بخشی است، نیاز به مهارت و دانش دارد.

در نهایت تعمیر یا تعویض قطعات وجود دارد که آن هم عملی تخصصی است. البته تعویض برخی قطعات به سهولت انجام می شود و نیاز به متخصص ندارد. اما حتما پیش از اقدام به انجام هر نوع تعویضی بهتر است حداقل به صورت تلفنی از متخصصان این امر مشاوره بگیرید یا از آموزش های آنلاین بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.