برد پاور فتوکپی

مین برد فتوکپی

برد پاور فتوکپی

برد پاور فتوکپی در دستگاه های فتوکپی قطعه ای مهم و کلیدی است. که بدون آن برق رسانی به قطعات گوناگون دستگاه امکان پذیر نیست. در اصل این قطعه همان طور که از نامش مشخص است، منبع قدرت فتوکپی به شمار می رود. به طوری که منبع برق را به انرژی مصرفی قطعات تبدیل می کند و به آن ها می رساند. بنابراین عملا بدون این برد، فتوکپی قادر به انجام هیچ کاری نیست.

عملکرد و وظیفه برد پاور

وظیفه اصلی برد پاور در دستگاه های فتوکپی، دریافت برق و تبدیل آن به برق قابل استفاده در بخش های گوناگون دستگاه فتوکپی است. البته دستگاه های چاپگر مثل پرینتر نیز این قطعه را دارا می باشند. اما با توجه به این که فتوکپی ها حجم کاری و توان بالاتری دارند، برد پاور در آن ها اهمیت بالاتری دارد.

یکی از مهم ترین وظایفی که برد پاور به عهده دارد این است که بتواند جریان برق را متناسب با توان هر قطعه برای آن ارسال کند. در غیر این صورت، ورود جریان بیش از حد به هر یک از قطعات می تواند قطعه را بسوزاند.

خرابی

یکی از مهم ترین دلایل خرابی پاور، نوسانات جریان برق است. بنابراین ضروری است که دستگاه فتوکپی خود را به پریز های محافظ دار وصل نمایید.

عوامل دیگری که موجب خرابی پاور می شوند، ورود ولتاژ بیش از حد به دستگاه و همچنین استفاده زیاد از فتوکپی هستند. به طور کلی وقتی فتوکپی بیش از اندازه مورد استفاده قرار می گیرد، برد پاور نخستین قطعه ای است که تحت فشار قرار می گیرد. بنابراین طبیعی است که احتمال خرابی آن نیز بالا باشد. علاوه بر آن پاور باید بتواند به طور مداوم جریان برق را بین تمامی قطعه ها به شکل مناسبی تقسیم نماید. بنابراین بار کاری آن بالا خواهد بود.

تعمیر برد پاور

استفاده از محافظ برای ورود جریان متعادل به دستگاه می تواند راه حل مناسبی برای مراقبت از پاور باشد. اما اگر به هر دلیلی در این بخش از دستگاه ایرادی رخ داد، نباید تعمیر آن را به تاخیر انداخت. زیرا برد پاور تقریبا با تمامی بخش های فتوکپی در ارتباط است و همان طور که گفته شد، اگر پاور نتواند ولتاژ مناسب را به قطعات دستگاه برساند ممکن است آن ها را نیز خراب کند.

خرابی برد پاور در مراحل پیشرفته می تواند به طور کلی عملکرد دستگاه را متوقف کند. زیرا منبع تغذیه فتوکپی ها برق می باشد و در صورتی که برق به آن ها نرسد عملا بلااستفاده خواهند بود.

پیشگیری از خرابی

برای جلوگیری از خرابی پاور علاوه بر استفاده از محافظ جریان برق، سعی کنید بیش از ظرفیت استاندارد دستگاه از آن کار نکشید. به علاوه جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون دستگاه می تواند اقدامی مناسب برای جلوگیری از خرابی آن باشد. زیرا آلودگی های ریز و گرد و خاک می تواند روی عملکرد برد پاور تاثیر سوء بگذارد.

به یاد داشته باشید که تعمیر برد کاری بسیار تخصصی است و نیاز به ابزار های پیشرفته دارد. این قطعه حساس به هیچ وجه نباید توسط افراد غیرکارشناس دستکاری شود. هر چند تعمیر و تعویض برد، غالبا کاری هزینه بر است. اما پرداخت این هزینه برای پیشگیری از هزینه های جانبی بیشتر ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.