تاریخچه دستگاه پلاتر

پلاتر HP T795

تاریخچه دستگاه پلاتر

تاریخچه دستگاه پلاتر را می توان شاهدی بر پیشرفت برندهای مختلف در زمینه تولید این مدل دستگاه چاپ دانست. امروزه این دستگاه ها جایگاه خاصی را در زندگی کاری ما به خود اختصاص داده اند. چرا که دستگاه های پلاتر دارای کاربردهای بسیار زیادی در چاپ تصاویر گرافیکی و ترسیم هایی با عرض زیاد می باشند. با توجه به اینکه چاپگرها تنها قادر هستند کاغذهایی با ابعاد A3 را چاپ کنند از اینرو نمی توان از آن ها جهت چاپ نقشه ها و نمودارها استفاده کرد. بنابراین پلاترها بهترین وسیله به منظور تولید خروجی های بزرگ به شمار می آیند.

آشنایی با دستگاه پلاتر و کاربردهای آن

قبل از اینکه مروری بر تاریخچه دستگاه های پلاتر داشته باشیم. بد نیست به صورت مختصر با دستگاه پلاتر و کاربردهای آن در زمینه های مختلف آشنا شوید. دستگاه پلاتر که با نام رسام در بین افراد شناخته شده است. در واقع یک چاپگر کامپیوتری جهت چاپ گرافیک برداری می باشد. به جرات می توان گفت طراحی هوشمند و امکانات بی‌ شمار دستگاه پلاتر را به یک نمونه‌ برجسته و بارز تبدیل نموده است.

نگاهی بر تاریخچه دستگاه های پلاتر نشان می دهد. که در سال های گذشته از دستگاه های پلاتر در برنامه های کامپیوتری همچون طراحی کامپیوتری استفاده می کردند. که امروزه این قابلیت به طور چشمگیری توسعه یافته است. همچنین با این مدل دستگاه چاپ، کاربران قادرند چاپ را به صورت تخصصی و با کیفیت بالایی انجام دهند. در واقع دستگاه های پلاتر می توانند. نقشه ‌ها را با جزئیات بسیار بالایی چاپ کنند.

چاپ سایز بزرگ

از دیگر ویژگی های دستگاه پلاتر این است. که شما به راحتی می توانید. خروجی های رایانه را در ابعاد بزرگی چاپ کنید. به طوری که این دستگاه چاپ می تواند. تا ابعاد عریض بین ۲۴ اینچ و بالاتر را پرینت بگیرد. همچنین این مدل دستگاه چاپ به دلیل توانایی در چاپ سایز بزرگ و طرح های منحنی بیشتر جهت ترسیم های فنی، چاپ تصاویر و متون بزرگ و نقشه ها مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. دستگاه پلاتر در دفاتر فنی ‌مهندسی، چاپخانه ها، چاپ دیجیتال، سازمان‌های دولتی، ادارات نقشه‌کشی و شرکت های عمرانی یک وسیله پرکاربرد و قابل استفاده به شمار می آید. در واقع می توان گفت. این دستگاه چاپ در این رشته ها و زمینه ها نفش بسزایی را ایفا می کند.

ابعاد دستگاه

دستگاه های پلاتر از لحاظ ظاهری دارای اندازه های بسیار بزرگ تری نسبت به یک دستگاه چاپگر هستند. این مدل دستگاه چاپ قادر است. یک رول بسیار طویل از کاغذ را درون خود قرار دهد. این رول طویل از محفظه خروجی عبور می کند، سپس به نازل های جوهر و کارتریج فرصت چاپ و رنگ آمیزی را به بهترین شکل می دهد.

لازم به ذکر است. که ساز و کارهای کنترلی مختلفی بر روی این دستگاه قرار داده شده است. که افزایش کارایی و کیفیت چاپ را به دنیال دارد، در واقع این کار به نوعی مانع کاهش کیفیت چاپ می شود. بهتر است بدانید که دستگاه های پلاتر مبتنی بر یک سیستم رمزگذاری ۵ رنگی کار می کنند. از دیگر مزایای استفاده از این نوع دستگاه ها، ثابت و مانا بودن رنگ ها بعد از پرینت و عدم بازتابش نا مطلوب رنگ ها است. این دستگاه برای رنگ کردن تصاویر و نقشه های مختلف پنج رنگ زرد، مشکی، طوسی، سرخابی و فیروزه ای را با یک دیگر ترکیب می کند. این ترکیب رنگ جلوه زیبا و فوق العاده ای را به کارها می بخشد. به نوعی می توان گفت. باعث جان بخشیدن به طرح های مختلف می شود.

ضریب خطای کم

از دیگر قابلیت های دستگاه های پلاتر می توان به ضریب خطای کم. قابلیت شارژ کارتریج ها. چاپ نقشه‌ های مهندسی با عرض‌ های مختلف. حافظه هارد بالا جهت ذخیره‌سازی دائم و کاربری ساده و آسان اشاره کرد. بنابراین دستگاه پلاتر با داشتن این مزیت ها و قابلیت های بالا در طول زمان توانست. نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند و از استقبال بی نظیر افراد برخوردار شود.

دستگاه های پلاتر در سه نوع لیزری، قلمی و جوهر افشان تولید و به بازار عرضه می شوند. این مدل های مختلف از قابلیت ها و ویژگی های خاصی برخوردار هستند. به همین دلیل امروزه استفاده از آن به طور چشمگیری در بین افراد رواج پیدا کرده است. بد نیست بدانید که تکنولوژی به کار رفته در پلاتر جوهر افشان و لیزری تفاوت زیادی با پرینترهای لیزری و جوهر افشان و فتوکپی ها ندارد.

دستگاه پلاتر لیزری

دستگاه پلاتر لیزری که یکی از جدیدترین و مدرن‌ ترین سیستم جهت چاپ و اسکن نقشه های مهندسی بوده قادر است. تصاویر و اسناد را با ابعاد استانداردی چاپ نماید. همچنین تصاویر چاپ شده توسط این مدل دستگاه چاپ از کیفیت ۱۲۰۰ نقطه در اینچ بهره می برند که کیفیت بی نظیر و بالایی به شمار می آید. در ضمن سرعت دستگاه پلاتر لیزری معادل چاپ ۶ متر در هر دقیقه است. که سرعت بسیار بالایی جهت چاپ تصاویر و اسناد است. از طرفی این نوع دستگاه پلاتر از قابلیت سیستم تابشی بدون نیاز به فیوزینگ بهره می برد.

آشنایی با نحوه کارکردن پلاتر

در حالت کلی می توان گفت بهترین دستگاه پلاتر شامل انتخاب دستگاهی می شود که قادر باشد همه نیازهای کاری کاربران همچون حجم کاری مورد نیاز، کیفیت مورد تقاضا، نوع و تعداد رابط ها، سرعت کافی و … را به بهترین شکل برطرف کند. از طرفی، یک دستگاهی ایده آل است که کاربران را از خرید دستگاه مجزای دیگری بی نیاز کند.

کار کردن با این دستگاه پیچیده و دشوار نیست. در صورت آشنایی با نحوه عملکرد دیگر دستگاه های چاپ دیجیتال، کار کردن با این مدل دستگاه بسیار راحت و آسان است. پلاترها همچون دستگاه های دیجیتالی چاپ دارای تعدادی هد هستند. که رنگ ها را بر روی کاغذ پخش می کنند. و تصویر چاپ شده را به وجود می آورند. همچنین در دستگاه پلاتر چاپ تصویر دیجیتال اسکن شده در حافظه دستگاه و توسط کامپیوتر منتقل می شود. بعد از انجام این مراحل و انتقال رنگ های مخصوص مورد نیاز به وسیله مخازن به هدها فرستاده خواهد شد. بعد از صورت گرفتن این مراحل به راحتی می توان شاهد تصویری زیبا و بدون نقص و نقشه های کامل و واضح بود.

نگاهی بر تاریخچه دستگاه پلاتر

برای آشنایی با تاریخچه دستگاه های پلاتر می توان نگاهی اجمالی بر فعالیت های برندهای مختلف در این زمینه داشت. با توجه به اینکه دستگاه پلاتر در مدل های مختلف و از سوی برندهای متفاوتی تولید و روانه بازار می شود. از اینرو با برندهای معتبر و مهم در این زمینه آشنا خواهیم شد. همانطور که می دانید دستگاه های پلاتر در دو نوع لیزری و جوهری تولید و در بازار موجود هستند. همچنین دستگاه پلاتر در ابعاد گوناگون ۴۲، ۴۴ و ۶۰ اینچ تولید و روانه بازار می شوند. شاید بد نباشد بدانید. که در دستگاه های پلاتر از رنگ مشکی نوع pigment جهت چاپ استفاده می‌شود. تاریخچه دستگاه های پلاتر حاکی از این است. که نوع جوهر افشان دارای یکسری پیشرفت های خاص در زمینه کیفیت و سرعت بوده است. شاید بد نباشد بدانید که برندهای مختلفی در زمینه تولید این نوع دستگاه پلاتر فعالیت داشته اند. به گونه ای که در زمینه تولید پلاترهای جوهر افشان، برندهای مختلفی همچون اسه با سری Colorwve ، کانن با سری ipf و برند اچ پی با سری DesginJet در فیلد پلاترهای مهندسی CAD/GIS پیشتاز هستند.

پلاتر جوهر افشان

بهتر است بدانید که در اواخر دهه ۹۰ میلادی، برند اچ پی پلاترهای جوهر افشان DesginJet را به اطرافیان خود معرفی کرد. در این دهه پلاترهای قدرتمند Xerox و Oce نیز از طرف برندهای آن ها وارد میدان رقابت شدند. با توجه به اینکه اسه یکی از قدرتمندترین پلاترهای لیزری در بین پلاترهای دیگر می باشد. هیچ تولید کننده ای نتوانست با این پلاتر قدرتمند رقابت کند. و آینده پلاترهای لیزری را برای خود ببیند. بنابراین برند اچ پی از همان ابتدا به سمت تولید پلاترهای جوهر افشان رنگی تمایل پیدا کرد.

بررسی تاریخچه دستگاه های پلاتر بیان کننده این است .که شرکت کانن نیز در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ شروع به سرمایه گذاری بر روی پلاترهای جوهر افشان کرده است. این شرکت در این زمینه تلاش های بسیاری را انجام داد. و این امر منجر به کسب موفقیت های بسیاری در این زمینه شد. به طوری که حاصل موفقیت های این شرکت تولید سری پلاترهای جوهر افشان imagePROGRAF بود.

شرکت کانن در سال ۲۰۰۹ دست به یک اقدام جالبی زد. این اقدام خرید تمام حقوق مالکیت معنوی و مادی دستگاه های پلاتر Oce و تکنولوژی و اختراعات Oce بود.

پلاتر رنگی

همچنین در پلاتر رنگی Oce Colorwave پرینت هد همچون پلاترهای جوهر افشان عقب و جلو می رود. تیله های کریستالی اسه همانند توپ های پینت بال درون پرینت های ذوب شده و به صورت ژله ای بر روی کاغذ پاشیده می شود. جالب است بدانید. که تیله ذوب شده بر روی کاغذ خروجی رنگ ضد آب را ارائه می دهد.

در ادامه با نگاهی بر تاریخچه دستگاه های پلاتر می توان گفت که دستگاه HP DesignJet T100 و سایر مدل های این سری اچ پی توانسته اند به دلیل کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. همچنین مدل Epson SureColor یکی دیگر از بهترین دستگاه های با کیفیت و با سرعت بالا می باشد.

نگاهی بر تاریخچه دستگاه های پلاتر نشان می دهد که برخی از زبان های کنترل کننده چاپگر جهت استفاده از قلم پرینتر توسط برنامه نویسان اختراع شده است. این زبان های کنترل کننده دستوراتی همچون جای قلم در کاغذ، بلند کردن قلم از روی کاغذ و رسم خط را به خوبی بر روی دستگاه ارسال می کنند. لازم به ذکر است که سه زبان کنترل کننده مشترک که مبتنی بر ASCLL هستند عبارتند از: HP-GL Hewlett-Packard, Houston Instruments DMPL و HP-GL/2.

جمع بندی و کلام آخر

با مطالعه تاریخچه دستگاه های پلاتر به خوبی متوجه شدیم. که برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت داشته اند. به گونه ای که برندهای معتبر و قوی ای در زمینه تولید انواع مختلف دستگاه های پلاتر شروع به فعالیت نموده اند. و هر کدام از این شرکت ها مدلی خوب و قوی را روانه بازار کرده اند. می توان گفت. برندهایی همچون اسه، کانن و اچ پی توانسته اند در زمینه فیلد پلاترهای مهندسیCAD/GIS پیشتاز و ثابت قدم باشند. از طرفی با توجه به نقش مهم دستگاه پلاتر در چاپ و رسم نقشه ها بهتر است. مدلی را متناسب با محیط کاری خود انتخاب کنید. توجه به این نکته موجب پیشرفت در کارها و صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات کامل در مورد تاریخچه پلاتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.