درام دستگاه

درام رنگی طرح کونیکامینولتا

درام دستگاه

درام دستگاه یکی از اجزای اصلی در پرینترها و دستگاه های کپی به شمار می رود . از این رو می توان به ضرس قاطع گفت درام کپی عضوی حیاتی به شمار می رود . این مصرفی به شکل میله ای استوانه ای است .

در واقع عملکرد اصلی درام کپی ، انتقال تصویر بر روی کاغذ است. ساختار درام در پرینتر و دستگاه کپی تفاوت چندانی ندارد .این قطعه در هر دو دستگاه یک نوع نقش را برعهده دارد .

البته تنها تفاوتی که بین کارکرد درام در فتوکپی و چاپگر وجود دارد مربوط می شود به نحوه ی انتقال تصویر تابانده و ذخیره شده بر روی درام بر روی سطح کاغذ. درام دستگاه کپی ، غلتک استوانه ای دارای سطحی براق است که رسانای نور بوده و می توان در آن الکتریسیته ی ساکن ایجاد نمود.

 

کاربردهای درام فتوکپی

 

درام کپی جزء اصلی دستگاه پرینتر لیزری محسوب می شود . این قطعه ( درام دستگاه کپی ) نقش انتقال دهنده ی تصویر از پرینتر لیزری به روی کاغذ برای تولید چاپ نهایی را به عهده دارد . درام دستگاه کپی عضوی حیاتی در دستگاه های کپی نیز، به شمار می رود .

قابل ذکر است ، تفاوت درام در دستگاه های کپی و پرینتر نحوه ی انتقال تصاویر به درام است. درام را برای ایجاد تصویر واضح و شفاف بر اساس نوع کارایی دستگاه کپی و پرینتر لیزری انتخاب می کنند. درام دستگاه کپی از جنس سلنیوم و یا مواد دارای حساسیت نسبت به نور پوشیده شده است . مواد پوشاننده درام رسانای الکتریسیته هستند.

دستگاه کپی و یا پرینتر، نور یا لیزری را که بر روی شکل تابانده و در حافظه خود ذخیره کرده است را بر روی لایه بیرونی درام می تاباند. در واقع توسط سیم هاله نوری یا سیمی که الکتریسیته در سراسر آن جریان دارد به درام بار مثبت داده می شود .این بار همان نور یا لیزری است که دستگاه کپی و یا پرینتر بر روی شکل تابانده و در حافظه خود ذخیره کرده است .ـ

در نهایت درام ویژگی الکتریکی آن را تغییر می دهد تا بتواند آن را بر روی کاغد انتقال دهد. درنتیجه درام، تونر را به خود جذب کرده و از آن جایی که بار مثبت دارد تونر به مناطقی از درام که از بار منفی تخلیه شده اند می چسبد و پس از آن تونر به وسیله ی درام بر روی کاغذ می ریزد .

در انتها در قسمت فیوزینگ، تونر پخته شده و به کاغذ می چسبد و کاغذ پس از آن توسط غلطک های خروجی از دستگاه خارج میشود. بدین ترتیب تصویر مورد نظر توسط درام بر روی کاغذ حک میشود.

 

زمان تعویض درام فتوکپی

کاربران چنانچه در کیفیت پرینت صفحات مشکلی مشاهده کردند ، باید به تعویض درام دستگاه کپی اقدام نمایند .از جمله این موارد می توان به ایجاد خطوط و یا نقاطی غیرعادی روی کاغذ پرینت شده اشاره کرد .در این صورت ممکن است نیاز به تعویض درام دستگاه کپی باشد.

معمولا پس از هر ٣ بار شارژ کارتریج نیاز است تا درام کپی ، تعویض شود . در نهایت خاطر نشان می سازیم که درام و تونر کارتریج گاهی از هم جدا هستند . از این رو معمولا هم جداگانه تعویض می شوند . البته گاهی هم بعضی از تونر کارتریج ها به همراه درام هستند که همزمان تعویض میشوند.

در کل به منظور بهتر عمل کردن درام دستگاه کپی باید به زمان تعویض آن دقت کنیم . در حقیقت درام کارتریج در ۳ حالت تعویض می‌شود:

– بار اول که کارتریج را شارژ می کنیم.

در بیشتر مواقع و در زمان شارژ اولیه کارتریج ، حتی در صورت نو بودن درام کپی این قطعه باید تعویض شود . به دلیل اینکه تونر و تمام قطعات در کارتریج اصلی ، اورجینال هستند. درواقع با توجه به این نکته که در زمان شارژ کارتریج، پودری که در تمام مراکز شارژ استفاده می‌کنند غیر اصلی می‌ باشد و با درام کارتریج هماهنگ نیست و کیفیت چاپ را بسیار پایین می‌آورد، بهتر است که همزمان درام نیز تعویض شود.

– وقتی درام آسیب دیده

وارد شدن ضربه درام و افتادن کارتریج ، باعث زخمی شدن کارتریج می‌شود . قابل ذکر است قرار دادن برگه مگنه ‌دار داخل دستگاه پرینتر، باعث برخورد منگنه به درام می‎شود در نتیجه آن را زخمی می‌کند . در این شرایط هم حتما درام تعویض می‌شود.

-هنگام بالا بودن حجم کار

 

اگر تعداد پرینت‌های گرفته شده در زمان کوتاه بالا باشد، درام دستگاه کپی باید تعویض گردد . بهتر است همان تعداد پرینت ، با فاصله و در زمان بیشتری گرفته شود تا درام آسیب کمتری ببیند .

جهت کسب اطلاعات کافی در مورد درام فتوکپی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.