درام دستگاه فتوکپی

درام رنگی طرح کونیکامینولتا

درام دستگاه فتوکپی

درام دستگاه فتوکپی عضوی حیاتی است که عملا چاپ بدون آن امکان پذیر نخواهد بود. این بخش که شکلی استوانه مانند دارد، وظیفه انتقال تصاویر و نوشته ها بر روی کاغذ را بر عهده دارد. در ادامه قصد داریم به صورت تخصصی تر با این قطعه آشنا شویم.

ساختار و طرز کار درام دستگاه فتوکپی

در چاپگر های لیزری، لیزر روی تصویر داده شده به دستگاه تابیده می شود. سپس دستگاه تصویر را در حافظه خود ثبت می کند و آن را به وسیله نور به درام منتقل می کند. درام نوعی غلطک شیشه ای است که رسانای الکتریسیته می باشد. با ایجاد الکترویسیته ساکن روی درام، تونر روی غلطک نشسته و سپس به کاغذ منتقل می گردند. البته لازم به ذکر است که این قطعه مختص چاپگر هایی است که با تکنولوژی لیزری کار می کنند.

خرابی و تعمیر درام

در صورت مشاهده خطوط و قاط غیر عادی روی برگه های چاپ شده، یکی از قطعات مشکوک به خرابی، درام می باشد. در صورتی که خرابی این قطعه به صورت قطعی مشخص شد، به هیچ وجه نباید در تعمیر آن تعلل نمود. زیرا منجر به آسیب رساندن به سایر بخش های دستگاه خواهد شد. به طور کلی پس از هر سه بار شارژ کارتریج باید درام دستگاه عوض شود. تعمیر و تعویض درام به علت حساسیت بالا حتما باید توسط متخصصین این حوزه صورت گیرد.

به یاد داشته باشید که هیچ گاه سطح شیشه ای درام را با انگشتانتان لمس نکنید. به علاوه آن را در برابر دمای بالا و نور زیاد نیز قرار ندهید. همان طور که گفته شد، این قطعه به شدت حساس بوده و سریعا آسیب می بیند.

خرابی درام نشانه هایی دارد که در صورت مشاهده آن ها باید حتما به کارشناس و تعمیر کار متخصص مراجعه نمود. البته این نشانه ها خبر قطعی از خرابی این قطعه را نمی دهند. اما انتظار می رود که علت اصلی مشاهده این علائم خرابی درام باشد. این نشانه ها عبارت اند از:

نشانه های خرابی درام دستگاه فتوکپی

مشاهده خط های نازک عمودی در کل طول صفحه
مشاهده نقطه هایی ریز و پشت هم به صورت یک خط افقی در صفحه
مشاهده لکه هایی متصل به هم و عمدی در صفحه
مشاهده نقاط شبیه به هم و تکرار شونده در صفحات
مشاهده خطوط نازک با فواصل یکسان در صفحه
مشاهده اثر تایر (اشکالی خاکستری و کم رنگ) در سمت راست یا چپ برگه ها (این اثر گاها با نام شن باد خورده نیز شناخته می شود.)
بنابراین با مشاهده هر یک از این علائم به سرعت با یک تعمیر کار حرفه ای مشورت نمایید.

تمیز کردن درام

برخی مشکلات مربوط به درام دستگاه فتوکپی گاها با تمیز کردن آن بر طرف خواهند شد. بنابراین لازم است که در صورت مشاهده افت کیفیت در چاپ دستگاه، هر از چندگاهی اقدام به تمیز نمودن این قطعه غلطکی نمایید. تمیز کردن این بخش، یکی از سرویس های رایج است که باید با دقت بالایی انجام پذیرد. البته این کار را خود کاربران نیز می توانند انجام دهند. اما باید آموزش دقیق آن را دنبال کرده و مرحله به مرحله و با دقت بالایی اقدام به انجام این کار کند.

جهت کسب اطلاعات و آشنایی با درام فتوکپی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.