دستگاه چاپ ریسوگراف

ریسوگراف rp3500

دستگاه چاپ ریسوگراف

دستگاه چاپ ریسوگراف از نظر فنی نحوه کارش مکانیکی و نحوه کار فتوکپی مکانیکی مغناطیسی است. از نظر تجاری و اقتصادی هزینه تمام شده برای هر برگ کپی بسته به قیمت مواد مصرفی مقدارمشخص و تقریبا ثابتی است. در حالت کلی توصیه می شود. برای تعداد کمتر از ۵۰ نخسه از یک برگ از دستگاه فتوکپی استفاده شود. و برای تعداد بیشتر از ۵۰ نسخه از دستگاه ریسوگراف استفاده گردد.


چگونه با دستگاه ریسوگراف چاپ رنگی انجام داد؟

هر دستگاه ریسوگراف حاوی یک سیلندر است. که فقط یک رنگ چاپ میکند. اگر شما میخواهید چاپ رنگی انجام بدهید. باید سیلندر اضافی داشته باشید. که باز با هر سیلندر و نوع رنگ جوهر آن می توانید. سیلندر را داخل دستگاه کرده و مسترگیری کنید. و همان رنگ را چاپ کنید. با اگر دو سیلندر اضافی داشته باشید. قابلیت چاپ ۲ رنگ اضافی خواهید داشت بخاطر داشته باشید. که برای هر رنگ عملیات چاپ باید روی همان کاغذ تکرار شود. می توانید با تهیه سه سیلندر اضافی و انتخاب ۳رنگ اصلی قرمز-آبی-زرد برای آنها و اشنا بودن با قوانین ترکیب رنگ کار تمام رنگی نیز داشته باشید. در این حالت با ترکیب رنگهای اصلی انواع رنگها دیگر نیز تولید می شود. فقط باید خاطر نشان شویم. که برای انجام کار رنگی اول باید کیفیت ریسو ۶۰۰ dpi باشد. و دوم ا ینکه گونیای ریسوگراف باید بسیار دقیق باشد. تا تداخلی در ترکیب رنگها ایجاد نشود .البته بعضی ریسوها مانند v 8000 قابلیت چاپ دو رنگ همزمان را هم دارند .

اصول کار دستگاه چاپ ریسو

اگر دستگاههای پلی کپی در مدرسه را بیاد داشته باشید. که معلم سوالات امتحانی را قبلاٌ در یک مو می استنسیل می نوشت بعد دور سیلندر دستگاه پلی کپی می پیچید. یعد با چرخاندن دسته سیلندر بصورت دستی یا توسط یک دینام اقدام به تکثیر سوالات می کرد پیش رفته همان دستگاه پلی کپی الان دستگاه چاپ ریسو است. منتها به جای مومی استنسیل از مستر استفاده می شود. و عوض نوشتن بر روی مومی ترموهد دستگاه نوشته ها یا عکسها را بر روی مستر می نویسد. بعد آن را بصورت اتوماتیک دور سیلندر می پیچد. و نخسه ها با چرخاندن برقی سیلندرچاپ می شود.
قسمتی اولیه این فرآیند نخست با تبدیل اطلاعات یک نخسه اورجینال به دیتا الکترونیکی توسط یک لنزCCD و فرستادن این اطلاعات به تر موهد انجام میگیرد .

انواع ریسوگراف

رسوگراف بطور عمومی در ۳ سایز A4 -B4 -A3 که نشان دهنده سطح چاپ آن دستگاه می باشد.

ترمو هد چیست؟

مجموعه تجمعی از لامپ های حرارتی در ابعاد میکروسکپی است. تعداد این لامپ های حرارتی بسته به dpi دستگاه متفاوت است. ( dpi نشان دهنده دقت تبدیل دیتای الکترونیکی به تعداد لامپهای حرارتی است. ) هر چه دقت یک دستگاه بالاتر dpi آن بالاتر است. و در نتیجه کیفیت چاپ دستگاه بالاتر خواهد بود. حال هر گاه dpi یک دستگاه زیاد تر باشد. تجمع لامپهای حرارتی در یک سطح ثابت زیادتر خواهد بود. برای جا گرفتن این لامپها در یک سطح ثابت تعداد آنها که زیادتر شد. ابعاد لامپهای حرارتی هم باید کوچکتر باشد. عملی که این لامپها انجام می دهند. دیتای وارد شده که در ولتهای مختلف است را به حرارت تبدیل میکند. این حرارت حدود ۱۶۵ الی ۱۹۵ سانتی گراد است .

مستر چیست؟

رولی حدود ۱۲۵ یا ۱۰۰ یاردی بعرض بسته به نوع دستگاه A4 -B4 -A3 بودن است. که از دولایه در ضخامت میکرونی تشکیل شده است:

۱- لایه الیافی (کاغذ سلولزی)

۲- لایه پلاستیکی پلی اتیلن لایه الیافی

با پیجیدن مستر دور سیلندر لایه الیافی مرکب سیلندر را به خود جذب می کند. و باعث استحکام لایه پلی اتیلنی مستر نیز می شود.

لایه پلاستیکی

از ایزومرهای پلی اتیلن است. که در حرارت ۱۶۵ تا ۱۹۵ سانتیگراد ذوب میشود.

فرایند مستر گیری ریسوگراف

حال مکانیسم کار بدین گونه است. که لامپهای حرارتی ترموهد دیتای CCD را به حرارت تبدیل می کنند. و همزمان با عبور مستر لایه پلی اتیلنی مستر را ذوب می کنند. قسمتهای ذوب شده مرکب هنگامیکه دور سیلندر می پیچند از خود عبور می دهند. به هنگام عبور کاغذ پرس زیر سیلندر کاغذ را به دور سیلندر فشار می دهد. و مرکب عبوری از درزهای سوخته شده جذب کاغذ می گردند .

ترموهد خط دار چیست؟

هنگامیکه که ترموهد زیاد کار بکند. بعضی از لامپ های مجتمع حرارتی آن می سوزند وقابلیت تولید حرارت را ندارند. و نمی توانند مستر را بسوزانند. اثر این نارسایی بصورت یک خط سفید وگاه بسیار باریک در طول کاغذ در قسمتهای چاپ شده مشاهده می شود. ارزش ریالی ترموهد بسیار زیاد است. و گاه به یک میلیون تومان هم می رسد. لذا در موقع خرید دقت شود که ترموهد خط سفیدی در طول کاغذ نمی اندارد. گاه این خطهای سفید چنان باریک است. که تشخیص آنها سخت است. برای مشاهده آنها(برای افراد مبتدی بدون انجام تست گیری) دستگاه را در حالت photo یا text/photo قرار می دهیم. و از یک خط به ضخامت ۲ یا ۳ سانت یا بیشتر به رنگ خاکستری یا مدادی در عرض اسکنر قرار می دهیم. ومستر گیری می کنیم. کاغذ چاپ شده را بصورت اریب نگه داشته و با دقت نگاه میکنیم. اگر خطوط سفیدی خط طوسی را قطع نکرده باشد. یا خط سفیدی در طول کاغذ دیده نشود. تر موهد دستگاه سالم است.

جهت کسب اطلاعات کافی در مورد دستگاه ریسوگراف کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.