دستگاه چاپ پلاتر

پلاتر HP T795

دستگاه چاپ پلاتر

دستگاه چاپ پلاتر دستگاهی است که خروجی های رایانه را در ابعاد بزرگ چاپ می نماید. این دستگاه به دلیل توانایی در چاپ طرح های منحنی و سایز بزرگ، معمولا بیشتر جهت ترسیم های فنی، نقشه ها و چاپ تصاویر و متون بزرگ (عرض حدود ۲۴ اینچ و حتی بیشتر) مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش پلاترها

مروزه پرینتر ها و دستگاه های چندکاره اسکن و کپی بخش عمده ای از نیازهای صنایع چاپ و تکثیرات را به خوبی پاسخگو هستند. اما گاهی اوقات کاربری نقشه ها به نحوی هستند که کیفیت پرینت و دقت ماشین اداری که وظیفه چاپ آن ها را بر عهده دارد بسیار مهم است. در این موارد استفاده از یک پلاتر که کار بر روی کاغذ کشیدن یک نقشه و یا پلات را به صورت اختصاصی انجام می دهد توصیه می شود.

پلات ها و نقشه های مهندسی باید توسط یک پلاتر رسم شوند. تا مقبولیت داشته باشند. چرا که در یک پلات مهندسی حتی کوچکترین جزئیات نیز اهمیت غیرقابل انکاری دارد.

کاربرد دستگاه چاپ پلاتر

پلاتر به طور معمول برای چاپ تصاویر گرافیکی یا دیگر ترسیم های با عرض زیاد به کار می رود .

چاپ عکس، تابلو

پلاتر قادر به چاپ هر نوع عکس با عرض زیاد جهت ایجاد تابلو یا نقشه های صنعتی و شکل ها است و به طور معمول این کار با حرکت هد رنگریز متحرک روی یک صفحه کاغذی بزرگ صورت می گیرد .

تهیه ترسیم

دقت پلاتر در تهیه ترسیم ها بسیار زیاد است . پلاتر برای تهیه متن مناسب نیست زیرا باید هر کاراکتر به صورت منفرد رسم شود که این کار وقت گیر است .

پلاتر می تواند به سادگی یا رسم نقطه های منفرد پر شمار گرافیک های پیکسلی خوبی ارائه دهد . در واقع پلاتر به آسانی می تواند ترسیم های بزرگ را انجام دهد .

چاپ نقشه و نمودار

از پلاتر بیشتر برای چاپ نقشه ها و نمودارها استفاده میشود.از آنجایی که چاپگرها حداکثر کاغذهایی به ابعادa3را میتوانند چاپ کنند و در کارهای نقشه کشی به ابعاد بیش از این نیاز است لذا به منظور تولید خروجی های بزرگ از پلاتر ها استفاده میشود.

کاغذ مورد استفاده

پلاترها به دو گروه تقسیم میشوند. پلاتر ایی که در آنها از کاغذ خاصی با پوشش ویژه استفاده می کنند الکترو استاتیک نامیده میشوند و پلاترهائی که از کاغذ های معمولی استفاده می کنند.

هدف از ساخت پلاتر

هدف از ساخت دستگاه پلاتر اتصال به کامپیوتر، پردازش و ترسیم فرامین ارسالی از کامپیوتر این دستگاه نقشه و نمودار های ترسیمی طراحی شده توسط کامپیوتر را بر روی کاغذ می آورد .

 

اجزائ سازنده دستگاه چاپ پلاتر

– بدنه
– سطح ریل عرضی
– ریل طولی
– مکانیزم تقلیل دهنده
– مکانیزم انتقال به ریل عرضی و قلم ثابت
– محرکهای قدرت
– سیستم کنترل سخت افزار و نرم افزار مربوطه

جهت کارائی ایده آل در سرعت و دقت دستگاه چاپ پلاتر بهینه سازی عملکرد دستگاه ضروری است.

قسمت کنترل

۱- بخش تغذیه انرژی برق

۲- بخش هدایت موتورها
۳- بخش موتورها

انــواع پلاتر

۱.پلاتر های عریض

۲. پلاتر های کم عرض

۳.رسام ها

انواع تکنولوژی حرکت کاغذ در پلاترها:

۱. مسطح
۲ . غلطکی
۳. مختلط

کارتریج پلاتر

کارتریج و هد کارتریج ها و هد های انواع دستگاه چاپ پلاتر که در آنها مکانیزم خاصی جهت تزریق تدریجی جوهر به متناسب با حجم کار پرینتر به داخل هد تزریق می شود که این امر سبب دوام وکیفیت ثابت چاپ از ابتدا تا انتهای عمر کارتریج می گردد در نتیجه هزینه چاپ گرافیکی و بارکد که به علت فرسایش سریع هد و کارتریج در سایر پلاترها بسیاربالاست .برای رنگهای مشکی یک کارتریج و برای رنگ های اصلی رنگ های مجزا یک هد در پلاتر وجود دارد .

جهت کسب اطلاعات کافی در مورد پلاتر کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.