لوازم مصرفی دستگاه فتوکپی

تونر اورجینال ریکو آفیشیو

لوازم مصرفی دستگاه فتوکپی

لوازم مصرفی دستگاه فتوکپی، همان طور که از نامش پیداست، بارها مصرف می شوند و مجددا جایگزین می شوند. هر چاپگری تا یک مدت خاص بعد از زمان خرید، عملیات چاپ را انجام می دهد اما بعد از چندین بار مصرف، این دستگاه ها به شارژ مجدد یک سری از لوازم مصرفی نیاز دارند. بسیاری از افراد، از هزینه هایی که لوازم مصرفی دستگاه کپی، بعد از تهیه آن، نیاز دارند بی خبرند. در زمان خرید دستگاه های کپی به صورت اینترنتی و یا حضوری، معمولا توضیحات کاملی درباره لوازم مصرفی دستگاه به شما ارائه داده می شود.

قطعات مصرفی دستگاه فتوکپی

قطعات مصرفی در انواع چاپگرها، قطعاتی هستند که طول عمر کمتری نسبت به بخش های دیگر دستگاه دارند از این رو زود کارایی خود را از دست می دهند و یا به اتمام می رسند. قطعات مصرفی دستگاه های کپی، در تعدادهای بالای چاپ، ممکن است هزینه ای بیشتر از هزینه اولیه خرید دستگاه را برای مصرف کننده داشته باشند. این قطعات مصرفی شامل موارد زیر است که به طور کامل درباره آن ها توضیح خواهیم داد:

قطعه درام

درام که در دستگاه های کپی و پرینتر جزو اصلی لوازم مصرفی محسوب می شود، به میله ای استوانه ای شکل می گویند که درواقع، انتقال تصویر روی کاغذ را انجام می دهد. سطح براق درام همراه با رسانایی بدنه آن، الکتریسیته ساکن را ایجاد می کنند و در نهایت، روی کاغذ، تصویر را به چاپ می رساند. جنس درام معمولا سلنیوم است و یا از موادی که حساسیت به نور دارند، ساخته شده است. درام قطعه اصلی در پرینترهای لیزری است که در صورت عدم وجود آن، عملیات چاپ انجام نمیشود.

همان طور که گفته شد، درام یک قطعه مصرفی در دستگاه های کپی است. زمانی که در هنگام چاپ، نقاط غیر عادی روی کاغذ دیدید و یا چاپ شما نسبت به نسخه اصلی، تار و نا واضح است، باید درام را تعویض کنید. در بسیاری از دستگاه های فتوکپی، با چراغ چشمک زن، زمان تعویض درام مشخص می شود. به طور کلی بعد از ۳ بار شارژ کارتریج، نیاز است تا درام دستگاه کپی، تعویض شود.

تونر

یکی دیگر از لوازم مصرفی در دستگاه های کپی، تونر است. تونر که بسیار نقش مهمی در چاپ دستگاه دارد، نوعی پودر فشرده شده با غلظت زیاد است. درواقع تونر همان پودری است که روی کاغذ بعد از چاپ پخته می شود و شما آن را می بینید. تونر در دستگاه های چاپ لیزری مورد استفاده قرار می گیرد و در دو نوع مشکی و رنگی وجود دارد. عملکرد تونر در دستگاه های کپی، توسط انتقال بار صورت می گیرد. تونر، دارای بار منفی است و در فرایند چاپ، به سمت بار مثبت میرود و سپس نسخه نهایی روی کاغذ چاپ می شود.

جوهر

جوهر در دستگاه های کپی جوهرافشان کاربرد دارد و دقیقا همان نقش تونر را ایجاد می کند اما تفاوت های بسیاری دارند. جوهرها مایع هستند اما تونر به صورت پودر است. جوهرهای دستگاه های کپی و پرینتر به دو نوع پیگمنت و دای تقسیم بندی می شوند. جوهر پیگمنت به رنگدانه هایی که در آب معلق هستند گفته می شوند که مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. این جوهرها شفاف نیستند و نور را پخش می کنند. جوهر پیگمنت در برابر نور خورشید، نیز مقاومتر است و دیرتر دچار رنگ پریدگی می شود. در مقابل، جوهر دای، در مقابل نور خورشید مقاومت ندارد. زمان خشک شدن بالاتری دارد. در آب حل می شود و معمولا قیمت ارزانتری نسبت به جوهر پیگمنت دارد.

کارتریج

کارتریج در دستگاه های کپی دو نوع است. کارتریج برای دستگاه های کپی جوهرافشان و کارتریج برای دستگاه های کپی لیزری. این قطعه مصرفی در هنگام خرید، ۴۰ درصد ظرفیت اصلی خود، پودر یا جوهر دارد. به کارتریج مصرف نشده، کارتریج استارتر می گویند. بعد از اتمام تونر یا جوهر، کارتریج باید شارژ شود. کارتریج لیزری از همزن، مگنت، درام، پودر، شاتر درام، فوم رولر، داکتر بلید، وایپر بلید و بلید تشکیل شده است. کارتریج دستگاه های کپی جوهرافشان نیز از بسیاری جهات مشابه دستگاه های لیزری است اما در آن ها از هد، تانک یا مخزن برای انتقال جوهر روی کاغذ استفاده می شود.

دولوپر

یکی دیگر از لوازم مصرفی دستگاه های کپی، دولوپر است. یونیت دولوپر (Developer Unit) از دو بخش تونر و دولوپر تشکیل شده است. درباره تونر به طور کامل صحبت کرده ایم. درباره دولوپر بهتر است بدانید که به آن پودر سنگین هم می گویند. دولوپر، به انتقال تونر بر روی سطح درام کمک می کند. دولوپر با چرخش خود، پودر را روی درام می سابد و درام، پودر را روی کاغذ چاپ می کند. دولوپر باید در محیط های خشک و کم حرارت نگهداری شود تا کوچکترین تغییری در کیفیت چاپ دستگاه ایجاد نکند. آسیب به دولوپر، به سایر قطعات دستگاه هم ممکن است خدشه وارد کند.

کاغذ

انتخاب کاغذ مناسب در دستگاه های فتوکپی هم کار مهمی است. کاغذهای بی کیفیت، در دستگاه گیر می کنند و ممکن است مچاله شدنشان، آسیب به بدنه دستگاه وارد کند. هیچ وقت به طور عمده از کاغذهایی که تا به حال استفاده نکرده اید، خریداری نکنید. کاغذهای مناسب دستگاه های فتوکپی، عموما وزنی حدود ۸۰ گرم دارند. از کاغذهای رنگی به هیچ عنوان در دستگاه های فتوکپی استفاده نکنید.  چرا که رنگدانه های آن ممکن است در هنگام عبور از هیتر و درام، سیستم کپی را با اختلال مواجه کنند.

سفارش و خریداری

سفارش و خریداری مواد مصرفی فتوکپی به سادگی امکان پذیر است. خریداری این مواد مصرفی از فروشنده مطمئن و معتبر اهمیت بسیاری دارد. چرا که هم شما را از کیفیت مواد خریداری شده آسوده خاطر می کند و هم مبلغی که برای خرید آن می پردازید، مقرون به صرفه تر است.

برای کسب اطلاعات در مورد لوازم مصرفی دستگاه فتوکپی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.