مین برد فتوکپی

مین برد فتوکپی

مین برد فتوکپی

مین برد فتوکپی کلیدی ترین قطعه موجود در دستگاه است که به نوعی همچون مغز و مرکز فرمان آن عمل می کند. این قطعه متشکل از مداری الکتریکی است که اطلاعات ورودی و خروجی چاپگر را پردازش می کند. این قطعه که به آن مادربرد (Mother board) نیز می گویند، از قطعات ظریفی تشکیل شده که سلامت آن ها در نحوه عملکرد مناسب دستگاه تاثیر شگرفی دارد.

مین برد فتوکپی چیست و عملکردش چگونه است؟

در همه دستگاه های الکترونیکی، وظیفه مین برد یا همان برد اصلی، پردازش اطلاعات است. در دستگاه های فتوکپی و سایر چاپگر ها این برد اصلی در اصل داده ها را از کاربر دریافت نموده و بنابر تصمیم کاربر، نوع خروجی اطلاعات را مشخص می نماید. این برد به لحاظ ابعاد، سایز نسبتا کوچکی دارد. با این حال عملا بدون آن دستگاه فتوکپی تعریف نمی شود.

بسیاری از تفاوت های مهمی که در میان دستگاه های کپی وجود دارد، مربوط به همین قطعه می باشد. امکانات متنوع، سرعت بالای کار با دستگاه و قابلیت دریافت ورودی های متنوع بدون گیر کردن، همگی مسائلی هستند که ریشه اصلی آن ها در طراحی تخصصی مین برد است.

این قطعه از طریق پورت USB و یا پورت های موازی دیگر به رایانه یا سایر ابزار های کنترل کننده متصل می شود و عملیات چاپ را امکان پذیر می سازد.

خرابی و تعمیر

همان طور که پیش تر ذکر شد، مین برد فتوکپی، همچون سایر مدار های وسایل الکتریکی، از قطعات ریز و ظریفی تشکیل شده، که هر کدام از آن ها ممکن است طی زمان دچار مشکل شوند. این مشکلات ممکن است ناشی از مصرف نادرست دستگاه و یا حتی بالا رفتن طول عمر آن باشند. برای مثال برد اصلی گاها ممکن است بشکند. یا برخی قطعات آن همچون دیود ها و خازن ها دچار سوختگی شده و از انجام وظایف خود باز بمانند.

نوسانات برق

یکی دیگر از دلایل اصلی خرابی مین برد فتوکپی می تواند نوسانات جریان برق ورودی به دستگاه باشد. به همین منظور استفاده از پریز های محافظ دار برای اتصال دستگاه های فتوکپی به برق ضروری می باشد. خرابی درگاه های ورودی و خروجی چاپگر نیز می تواند موجب بروز اشکال در مین برد گردد.

اغلب اشکالات پدید آمده در این قطعه به دلیل نقش کلیدی آن، معمولا منجر به کار نکردن دستگاه می شوند. البته بعضا ممکن است دستگاه همچنان به کار خود ادامه دهد اما از کیفیت خروجی آن کاسته شود. در هر کدام از این شرایط، با مشاهده کوچک ترین نشانه ای، بهتر است بلافاصله به کارشناسان خبره کپی ایران در زمینه تعمیر قطعات دستگاه های چاپگر تماس حاصل نموده و از مشاوره های رایگان آنان در این زمینه بهره مند گردید.

سرویس توسط متخصص

به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان به صورت غیر تخصصی اقدام به تعمیر این قطعه نکنید. برای عیب یابی و تعمیر اشکالات مین برد، ابزار ها و وسایل خاصی همچون سیگنال سنج، اوسیلوسکوپ، ولت متر، آمپر سنج و حتی نرم افزار های به خصوصی لازم است که تنها کارشناسان تعمیر با آن ها آشنایی دارند.

جهت کسب اطلاعات کامل در مورد برد اصلی فتوکپی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.