کاغذکش دستگاه فتوکپی

کاغذکش طرح کونیکا مینولتا

کاغذکش دستگاه فتوکپی

کاغذکش دستگاه فتوکپی که آن را با نام پیکاپ نیز می شناسند، قطعه ای ضروری در دستگاه های فتوکپی و پرینتر و به طور کلی انواع چاپگر هاست. کاغذکش ها ساختاری غلطک مانند دارند. و با دارا بودن سطحی با اصطکاک بالا، برگه ها را به داخل یا خارج دستگاه می کشند.

کار اصلی کاغذکش دستگاه فتوکپی

وظیفه اصلی کاغذکش دستگاه فتوکپی هدایت کاغذ به داخل و خارج دستگاه چاپگر است. به طور کلی در دستگاه های فتوکپی سه کاغذکش تعبیه می شود: کاغذ کش ورودی، میانی و خارجی. کاغذ کش ورودی که به آن پیکاپ رولر هم می گویند، کاغذ قرار داده شده در سینی دستگاه را به داخل می کشد. کاغذکش میانی دستگاه، برگه را به سمت بخش فیوزینگ هدایت می کند. و در نهایت پیکاپ خروجی، برگه های چاپ شده را به بیرون دستگاه می فرستد.

انواع کاغذکش ها

پیکاپ ها در انواع گوناگونی طراحی و ساخته می شوند. جنس غلطک اغلب پیکاپ ها از پلاستیک اسفنجی است. البته بعضا از پلاستیک های شیشه ای و براق نیز برای ساخت این محصول استفاده می شود. در هر دو حالت مهم ترین نکته درباره این بخش از دستگاه این است .که بتواند با ایجاد اصطکاک کافی، برگه ها را به طرفین بکشاند. البته چرخیدن غلطک محصول نیز مورد مهمی است که اغلب خرابی این قطعه نیز در همین جهت رخ می دهد. به این معنی که غلطک دستگاه در هنگام چرخش دچار مشکل می شود. و نمی تواند کاغذ ها را جابجا کند.

تعمیر کاغذکش ها

از آن جا که پیکاپ ها ساختار پیچیده ای ندارند، اغلب کاربران می توانند خودشان اقدام به برطرف نمودن ایرادات این بخش بکنند. برای دسترسی به این بخش، پیش از هر کاری چاپگر خود را از برق خارج کنید. سپس باید تونر کارتریج فتوکپی را از دستگاه خارج نمود. پس از آن کاغذکش به راحتی جدا می شود. پس از جدا کردن پیکاپ از دستگاه هم می توانید آن را تعمیر کنید و یا در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

اغلب ایرادات موجود در پیکاپ با تمیز کردن آن از بین می روند. ولی در غیر این صورت برای تعمیر آن حتما به کارشناسان مجرب مراجعه نمایید. معمولا ایراد مربوط به کشیده شدن بیش از یک برگه به داخل دستگاه، با تعویض پد کاغذ کش برطرف می شود. اما اگر ایراد دیگری متوجه دستگاه است، تعمیر آن کاری تخصصی بوده و نیازمند کارشناس است. البته از آن جا که پیکاپ قطعه ای ارزان قیمت است، اغلب کاربران مستقیما به تعویض آن روی می آورند.

انتخاب کاغذکش بر حسب مدل دستگاه

نکته مهمی که در مورد این قطعه از دستگاه های چاپگر وجود دارد، این است که حتما باید متناسب با مدل دستگاه باشد. همان طور که گفته شد، در تمامی دستگاه های چاپگر اعم از فتوکپی، پرینتر، اسکنر، ریسوگراف و … از این قطعه استفاده می شود. بنابراین برای خرید کاغذ کش حتما باید مدل دستگاه خود را در نظر داشته باشید. تا قطعه ای متناسب با دستگاه خریداری نمایید. پیکاپ های برند های متفاوت در سایز و نحوه اتصالات با یکدیگر تفاوت دارند. و معمولا نمی توان برای دستگاه هایی با مدل های مختلف، از یک نوع پیکاپ استفاده کرد.

جهت کسب اطلاعات در مورد کاغذکش فتوکپی کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.